E
motoren starte i 1958 og slutte i 1960
E-1
motoren starte i 1960 og slutte i 1969
Denne
motor type var med (OHV) overhead
valve
Den
nye E motor kom i 1981, efter den bliv designet om til (SOHC) single
overhead camshaft.
Motoren
kom i flere størrelser
E10/988cc/1L
E13/1.270cc/1,3L
E15/1.488cc/1,5L
E16/1.597cc/1,6L
Alle
sammen var med stål motor blok med aluminiums topstykke, det er den
samme blok designe, som gå igen på alle modellerne, lige fra E10
til E16.
E15ET
motor blok har en lille forskel med 1 hul, ellers er det samme som
E15.
Det
ene hul er til olie tilførsel til turboen.
Så
man kan bore blokken op fra E10 til E16, men har set på nette at
nogen har boret den op til E18, men hvor godt det er, ved jeg ikke.
Der
var flere design typer af aluminiums topstykket, alle forskellig fra
E10 til E16.
E15
kom i E15,E15E,E15S,E15i og E15ET
E16
kom i E16,E16E,E16S og E16i
Forskellen
var på hvor høj topstykket var og ventil størrelsen.
E
motoren kom i flere driv typer
E10
var med karburator
E13
var med karburator
E15
var med karburator
E15E
og E16E var med elektronisk indsprøjtning
E15S
og E16S var med dobbelt karburator
E15i
og E16i var med throttle-body injected
E15ET
var med elektronisk indsprøjtning og turbo
E
motoren ophør i 1990 på Nissan N13
Alle
modellerne har desværre den samme fejl i topstykket, ventilbøsning
bliv meget hurtig utæte, flere siger at det var en design fejl men
kort, kommer der olie ned i forbrænding og miste med tiden motor
kraft på grund af dette
Polering
af indsugning og udstødnings huler, kan man også øde
hestekræfterne
|